Tiedote: Ohjeistus seksuaalisen häirinnän ehkäisyyn elokuva- ja tv-alalla on julkaistu

Elokuvatuottajat ry:n kokoama työryhmä on saanut valmiiksi ohjeistuksen, jonka tarkoituksena on toimia käytännön työkaluna seksuaalisen häirinnän ehkäisyssä elokuva- ja tv-alalla. Ohjeistus syntyi alan yhteisestä halusta tarttua vakavaan asiaan ja luoda toimivia ratkaisumalleja.

Ohjeistusta valmistelemaan kutsutussa työryhmässä olivat edustettuina Elokuvatuottajat ry, Suomen elokuvaohjaajaliitto SELO, Suomen Näytelmäkirjailijat ja Käsikirjoittajat/Käsikirjoittajien kilta, Teatteri- ja mediatyöntekijöiden liitto, Suomen Näyttelijäliitto, Aalto-yliopiston Elokuvataiteen ja lavastustaiteen laitos, Arcada, Metropolia ja Suomen elokuvasäätiö. Ryhmään osallistui myös työturvallisuus- ja työsuojeluasiantuntija.

”Ohjeistus seksuaalisen häirinnän ehkäisyyn elokuva- ja tv-alalla” on tarkoitettu tueksi kaikille elokuva- ja tv-alalla toimiville. Tavoitteena on vahvistaa varhaista ja tehokasta puuttumista seksuaaliseen häirintään. Ohjeistus antaa selkeät toimintaohjeet seksuaalista häirintää kohtaaville sekä työnantajille, esimiesasemassa toimiville ja muille häirintää todistaville osapuolille. Ohjeistuksen allekirjoittajina on työryhmän lisäksi laajasti alan järjestöjä ja organisaatioita, ja se tullaan levittämään kattavasti alan yritysten, työntekijöiden ja oppilaitosten käyttöön.

Ohjeistus kattaa seuraavat osa-alueet:

• Mikä on seksuaalista häirintää?
  • Seksuaalisen häirinnän ehkäisy
  • Toimintaohje seksuaalista häirintää kohtaavalle
  • Toimintaohje esimiehelle
  • Seksuaalisesta häirinnästä epäillylle tai syytetylle

Ohjeistuksen lisäksi alan järjestöt haluavat edistää häirinnästä vapaata toimintakulttuuria ja varmistaa ohjeistuksen omaksumista myös käytännössä. Tuottajien järjestö, Suomen elokuvasäätiö ja Aalto-yliopisto järjestävät esimerkiksi elokuva- ja tv-alalle tänä keväänä koulutustilaisuuden, jossa häirinnän ehkäisyä ja siihen puuttumista käsitellään konkreettisella tasolla. SELO sitoutuu järjestämään jäsenistölleen säännöllisesti koulutuksen, jonka pyrkimyksenä on perehdyttää ohjaajia paremmin esimiesaseman sekä valta-aseman velvoitteisiin ja vastuisiin. Suomen elokuvasäätiö tulee myös edellyttämään, että alan yhteinen ohjeistus on sen tukea saavilla työryhmillä käytössä.

Ohjeistuksen voi ladata TÄSTÄ.

Lisätiedot:

Sari Väänänen